انواع دانه‌ قهوه


قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان است و تنوع زیادی در انواع دانه‌های آن وجود دارد. این تنوع بستگی به نوع گیاه قهوه‌ای و شرایط کشت دارد. در ادامه به برخی از انواع معروف دانه‌های قهوه اشاره می‌کنیم:
از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع قهوه، دانه قهوه عربیکا بوده که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. جالب است بدانید حدود ۶۰ درصد قهوه جهان از قهوه عربیکا (Arabica) تشکیل می‌شود. این دانه قهوه طعم ملایم و شیرینی دارد اما از نظر کشت و کشاورزی بسیار سخت‌تر از سایر انواع قهوه است. البته بسته به محل کشت و رشد گیاه، قهوه عربیکا مزه و طعم آن متفاوت بوده ولی به طور کلی با کیفیت ترین نوع قهوه محسوب می‌شود. و از محبوب ترین نوع قهوه که با استفاده از دان قهوه عربیکا درست می‌شود، می توان به اسپرسو اشاره کرد.
روبوستا (Robusta):
این نوع از دانه قهوه بیشتر در کشورهایی مانند اندونزی، ویتنام و افریقا کاشته می‌شود و به عنوان دومین دانه محبوب در جهان شناخته می‌شود. دانه قهوه روبوستا (Robusta) اسیدیته پایین تر و کافئین بیشتر و طعم تلخ تری نسبت به قهوه عربیکا داشته و در چربی سوزی بدن، هوشیاری و افزایش تمرکز افراد بسیار موثر است. طعم تلخ آن در ترکیب با سایر انواع قهوه‌ها بسیار عالی و بی نظیر خواهد شد. شکل دانه قهوه روبوستا گردتر و بزرگتر از سایر دانه‌های قهوه بوده و درخت آن بیشتر رشد می‌کند.
لیبریکا (Liberica):
دانه قهوه لیبریکا در آفریقای مرکزی و غربی و لیبریا کاشته می‌شود. این دانه از قهوه، طعم دودی و عطری تند و غلیظ دارد و از نظر شکل و ظاهر بسیار شبیه به دانه قهوه روبوستا هستند. گیاه قهوه روبوستا بیشتر در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌کند. طعم دودی آن باعث شده است بسیاری از افراد آن را دوست نداشته باشند اما افراد زیادی هم هستند که طعم دودی و غیر معمول این قهوه را به شدت دوست دارند.
چهارمین نوع دانه قهوه، قهوه اکسلسا است و دارای طعم و عطر بی نظیر و کافئین سبکی است. این دانه از قهوه در آسیای شرقی و در ارتفاعات متوسط کشت می‌شود و از نظر ظاهری شباهت زیادی به قهوه لیبریکا دارد. طعم دانه قهوه اکسلسا ترکیبی از تلخ و ترش بوده و به یاد آورنده رست قهوه تیره است. اگر این قهوه را با سایر انواع قهوه‌ها ترکیب کنید، طعم خاص و بی نظیری را تجربه خواهید کرد.
تنوع در انواع دانه‌های قهوه باعث می‌شود که علاقه‌مندان به قهوه بتوانند طعم‌ها و عطرهای مختلفی را تجربه کنند و قهوه‌ی مورد علاقه خود را انتخاب کنند. هر نوع دانه قهوه دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خودش است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *